Zwrot towaru

Zwrot towaru

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

Niniejsze zasady określają ogólne wymagania dotyczące procedur zwrotu i wymiany towaru, który został sprzedany kupującemu lub przez niego zarezerwowany.
Niniejszych zasad powinni przestrzegać sprzedający (w tym osoby fizyczne, które uzyskały pozwolenie na handel), którzy sprzedają towar kupującym.
Podstawowe pojęcia użyte w niniejszych zasadach są zgodne z pojęciami, o których mowa w § 1, 2, 3 i 4 Księga VI część IV rozdział XXIII Kodeksu cywilnego Republiki Litewskiej (Dz.U., 2000, nr 74, poz. 2262) (zwanego dalej „Kodeksem cywilnym”).

II. ZWROT I WYMIANA TOWARÓW NIEŻYWNOŚCIOWYCH

Jeśli kupującemu sprzedano wadliwy towar nieżywnościowy i sprzedający z kupującym nie omówili jego wad, kupujący ma prawo według własnego uznania żądać od sprzedającego:
Wymiany wadliwego towaru na towar wolny od wad;
Odpowiedniego obniżenia ceny towaru;
Nieodpłatnego usunięcia wad towaru w rozsądnym terminie;
Zwrotu kosztów usunięcia wad towaru, jeżeli sprzedający w rozsądnym terminie nie usunął wad, a kupujący dokonał tego sam lub przy pomocy osób trzecich;
Jednostronnego rozwiązania umowy kupna-sprzedaży i zażądania zwrotu pieniędzy zapłaconych za towar.
Gwarancję jakości towaru określa sprzedający.
Towar podlega wymianie lub zwrotowi w miejscu zakupu lub w innym miejscu wskazanym przez sprzedającego, dogodnym dla kupującego. Kupujący wnosi do sprzedającego zgłoszenie na piśmie, w którym wskazuje wady towaru i wybrane przez siebie jedno z żądań, o których mowa w pkt 4 niniejszych zasad. Do zgłoszenia należy dołączyć paragon z kasy fiskalnej lub pokwitowanie kupna-sprzedaży albo inny dowód potwierdzający zakup-sprzedaż towaru wystawiony przez sprzedającego oraz dokument gwarancyjny (jeśli sprzedawany towar jest objęty gwarancją jakości).
Jeżeli kupujący nie dołączy paragonu z kasy fiskalnej lub innego dowodu potwierdzającego zakup-sprzedaż towaru wystawionego przez sprzedającego, towar podlega wymianie lub inne żądania kupującego, o których mowa w pkt 4 niniejszych zasad, mogą zostać spełnione wyłącznie za zgodą sprzedającego.
W przypadku wystąpienia sporów między kupującym a sprzedającym dotyczących jakości towaru, sprzedający po otrzymaniu od kupującego zgłoszenia na piśmie jest zobowiązany w terminie najpóźniej 3 dni roboczych zwrócić się na piśmie do Państwowej Inspekcji Produktów Nieżywnościowych przy Ministerstwie Gospodarki (zwanej dalej Państwową Inspekcją Produktów Nieżywnościowych) w celu oceny jakości towaru i, po uzyskaniu od niej opinii na piśmie, do niezwłocznego poinformowania o tym kupującego.
Jeżeli sprzedający nie spełnia wymagań, o których mowa w pkt 4 lub pkt 8 niniejszych zasad, w przedmiocie oceny jakości towaru kupujący może zwrócić się do Państwowej Inspekcji Produktów Nieżywnościowych i po uzyskaniu od niej opinii na piśmie poinformować o tym sprzedającego.
Koszt oceny jakości towaru jest pokrywany w trybie określonym prawem.
Sprzedający i/lub kupujący mogą, jeśli sobie tego życzą, wziąć udział w ocenie jakości towarów.
Duży i ciężki (ponad 10 kg) wadliwy towar w celu oceny jego jakości, dokonania jego wymiany, naprawy lub zwrotu dostarcza sprzedający, chyba że umowa kupna-sprzedaży stanowi inaczej. Jakość takiego towaru może być oceniona również u kupującego.
Jeżeli sprzedający udowodni, że wady towaru powstały w wyniku naruszenia przez kupującego zasad użytkowania lub przechowywania towaru, taki towar nie podlega wymianie, wady nie są usuwane nieodpłatnie i pieniądze nie są zwracane.
Jeśli kupującemu nie podoba się kształt, rozmiar, kolor, model lub kompletacja nabytego lub zamówionego towaru, ma on prawo do wymiany takiego towaru na towar równoważny, jego zwrotu sprzedającemu i otrzymania zapłaconych pieniędzy w ciągu czternastu dni od daty sprzedaży towaru.
Towar, o którym mowa w pkt 14 niniejszych zasad, podlega wymianie lub zwrotowi w miejscu zakupu lub w innym miejscu wskazanym przez sprzedającego, dogodnym dla kupującego. Kupujący jest zobowiązany do przedstawienia sprzedającemu wniosku na piśmie, w którym określa swoje żądania. Do zgłoszenia należy dołączyć paragon z kasy fiskalnej lub pokwitowanie kupna-sprzedaży albo inny dowód potwierdzający zakup-sprzedaż towaru wystawiony przez sprzedającego.
Kupujący może skorzystać z prawa, o którym mowa w pkt 14 niniejszych zasad, pod warunkiem, że towar nie był używany, nie jest uszkodzony i nie utracił wyglądu handlowego. Zmiany w wyglądzie towaru lub jego opakowania, które były konieczne w celu obejrzenia towaru, nie mogą być traktowane jako istotne zmiany w wyglądzie towaru.
W przypadku sporu dotyczącego zmian w wyglądzie towaru lub jego uszkodzenia sprzedający jest zobowiązany do wystąpienia na piśmie do Państwowej Inspekcji Produktów Niespożywczych i, po uzyskaniu od niej opinii na piśmie, do niezwłocznego poinformowania o tym kupującego.
 Żądanie kupującego w sprawie wymiany nabytego lub zamówionego towaru na towar równoważny lub zwrotu zapłaconych pieniędzy z przyczyn, o których mowa w pkt 14 niniejszych zasad, nie podlega realizacji w przypadku zakupu następujących towarów: pereł, kamieni szlachetnych, metali szlachetnych oraz ich wyrobów (kod Nomenklatury scalonej 71.00, z wyjątkiem 71.17).